Příklad videa pro vytvoření titulků - TITULKY K TOMUTO VIDEU UŽ JSOU HOTOVÉ, díky, 200kg
Na této stránce je dostupné jedno z přibližně deseti výukových videí, pro které je potřeba vytvořit české titulky pro potřebu neslyšících žadatelů o řidičské oprávnění.
Přepis textu k dispozici
Ke každému videu bude k dispozici přepis textu:
Dopravní značky jsou jednou z nejdůležitějších částí v provozu na komunikacích. Žáci v autoškolách dělají mnohdy tu chybu, že se učí dopravní značky jen podle názvu, ale to nestačí. Je potřeba vědět, co která dopravní značka znamená, kde se může použít, kde začíná a kde končí. Od toho máte toto video a jednotlivé dopravní značky naleznete až v dalších videích. Dopravní značky rozdělujeme na svislé a vodorovné. Svislé dopravní značky můžete vidět na sloupcích, budovách, lampách pouličního osvětlení a podobně. Dělíme je na stálé - to jsou značky pevně spojené se zemí, jak můžete vidět zde v podobě dopravních značek „Zákaz zastavení“ a „Přednost protijedoucích vozidel“. Mohou být přenosné, ty se používají například k usměrnění provozu v místě stavby na silnici, a nebo se můžete setkat se značkami proměnnými – ty vidíte v podobě návěstních tabulí. Proměnné dopravní značky se mění v závislosti na dopravní situaci a nemusí být mechanické, ale používají se i jako LED panely - často například k omezení rychlosti. Další dopravní značky jsou vodorovné. Vidíte je na silnicích v podobě čar rozdělujících jízdní pruhy, můžete je vidět také v podobě šipek nebo přechodů pro chodce či nápisů. Vodorovné značky se podobně jako svislé dělí na stálé a přechodné. Stálá značka má barvu bílou, přechodná barvu žlutou. Žluté vodorovné dopravní značky jsou vždy nadřazené těm bílým. Proto například v tomto případě bílé čáry vypustíme a budeme se řídit jen těmi žlutými. Žlutá čára nám upravuje šířku pruhu v místě stavby. Pamatujte si také pravidlo, že svislé dopravní značky jsou nadřazeny těm vodorovným. Pokud je tedy rozpor mezi svislou a vodorovnou, řiďte se vždy tou svislou. Jedním takovým případem jsou vyhrazené jízdní pruhy pro autobusy. V tomto případě vidíte, že za značkou jsou dva pruhy – pravý pro autobusy a levý pro ostatní. Je tedy nutné přejet do levého jízdního pruhu. Pokud byste chtěli odbočit na následující křižovatce vpravo, je nutné sledovat dopravní značky a zařadit se až ve správný čas. Ten správný čas je až za touto dopravní značkou. Na druhou stranu jsou ale vyhrazené pruhy doplněné dodatkovou tabulkou, která určuje, kdy je tento pruh vyhrazený. Jak můžete vidět zde, tak od pondělí do pátku mezi 6:00 až 10:00 a 14:00 až 19:00. V tyto časy je nutné přejet do levého pruhu. Naopak mimo tyto časy, případně dny, je žádoucí zůstat v tom pravém pruhu. Pokud se ale nebudete dívat na svislé značky, tak nemůžete nikdy poznat, kdy a jestli je a nebo není pruh vyhrazený, a předběžné šipky vás budou svádět do levého pruhu. Nyní se podíváme na platnost dopravních značek, tedy odkud kam platí. Na obrázku vidíte dopravní značku „Zákaz zastavení“. Tento zákaz bude platit až po nejbližší křižovatku – a nejen tento zákaz, ale všechny zákazové a příkazové dopravní značky, takže i tato omezená rychlost začíná od značky a bude končit na nejbližší křižovatce. Nicméně když se pozorně podíváte, tak za křižovatkou je omezená rychlost zopakována, tudíž pro zrychlení není důvod a je nutné pokračovat třicítkou až na tu další křižovatku. Tam podle situace zjistíte, zda už můžete zrychlit nebo je tam jiné omezení. Když se podíváme konkrétně na rychlostní limity, tak omezená rychlost může být ukončena dříve, například značkou „Konec omezené rychlosti“, a nemusíme tedy se zrychlením čekat až za křižovatku. Omezené rychlosti se ale ruší nebo spíše mění i jinou dopravní značkou určující rychlost, například značkou „Obytná zóna“. Jak jsem už řekl, stejné je to i u příkazových dopravních značek, jak můžete vidět v tomto případě. Máme povinnost jet rovně nebo doprava. Křižovatkou se příkaz ruší a na následující křižovatce se tedy mohu rozhodnout odbočit i vlevo, pokud tam samozřejmě není jiný příkaz nebo zákaz, který by nám to znemožnil. Značky upravující přednost platí pro nejbližší křižovatku a já vám na tomto jednoduchém typickém příkladu ukážu, co je tím myšleno. Blížíme se ke křižovatce, která je v našem směru označena jako hlavní silnice. Značka ale platí jen pro tu nejbližší křižovatku. Pokračujeme po silnici dál a za několik desítek metrů je zde další křižovatka. Před křižovatkou ale není žádná značka, proto musíme dávat přednost zprava. Když se podíváte vpravo, tak uvidíte dopravní značku jednosměrky a mnozí z vás si řeknou, že tam přeci nemůže nic vjet. To je ovšem omyl a já vás přesvědčím následující ukázkou. Blížíme se ke křižovatce, kde není značka hlavní, musíme tedy dávat přednost zprava. V našem případě odbočujeme do jednosměrné ulice, kde by řidič možná neočekával, že něco vyjede. Opak je ale pravdou. Řidič nákladního auta možná přehlédl značku „Zákaz vjezdu“, ale to pro nás není vůbec podstatné, protože my bychom mu přednost museli dát stejně. Pokud by došlo na této křižovatce k dopravní nehodě, na vině bychom byli my. Už z logiky věci je jasné, že řidič nákladního auta nemá při příjezdu ke křižovatce žádnou dopravní značku upravující přednost a předpokládá, že má přednost dostat. Silniční zákon totiž upravuje, že řidič přijíždějící ke křižovatce, která není označená jako hlavní a vedlejší, musí dávat přednost zprava, a to bez výjimky. Musíte si uvědomit, že jsou úseky, kde mají povolenou jízdu v protisměru například cyklisty. Vrátíme se, ale k předchozí části a pojedeme v ukázce silnicí k další křižovatce. Jak můžete vidět, opět tu není značka – dáváme tedy přednost zprava. Nicméně o několik metrů dál už můžete vidět značku „Hlavní silnice“, což znamená, že oproti předcházejícím dvěma křižovatkám tady máme přednost. Hlavní skončila křižovatkou a my se blížíme k další, která opět není označena a navíc je díky zaparkovaným autům špatně vidět. Je nutné takové situace vyhlížet a můžete se orientovat například podle rozestoupených domů nebo podle dopravních značek, jako je například značka jednosměrky za křižovatkou. Následující křižovatka je opět značená z našeho směru jako hlavní silnice a značka opět platí jen pro tu nejbližší křižovatku. Doufám tedy, že jste problematiku pochopili a nyní se podíváme na jednosměrky. Značka jednosměrky označuje směr jízdy v jednosměrné pozemní komunikaci a platí pro celou ulici ve směru jízdy, proto křižovatkou končí. Pokud je za křižovatkou opět jednosměrný provoz, musí být značka zopakována. Už teď vidíte další značku jednosměrky. Je tedy jasné, že je před ní křižovatka i přesto, že ji zatím nevidíte, a vzhledem k tomu, že není označena jako hlavní a vedlejší, tak musíte dávat přednost zprava. To samé platí i na následující křižovatce. Navíc jednosměrka může být ukončena i značkou „Obousměrný provoz“. V tomto konkrétním případě dělají řidiči neustále chybu v tom, že si při odbočení vlevo najíždí k levé straně silnice, tedy do protisměru. Je to způsobeno nepozorností, možná neznalostí, ale hlavně světelnou signalizací, která je na této křižovatce po obou stranách a vytváří, tak dojem jednosměrky. Je to další důkaz toho, že se řidiči nedívají na dopravní značky. Svislé dopravní značky se umísťují vpravo vedle silnice a platí pro celou komunikaci ve směru jízdy, až na značky „Zákaz zastavení“ a „Zákaz stání“, které platí jen na straně komunikace, kde jsou umístěny. Pro zdůraznění se značka na pravé straně může zopakovat i při levém okraji, jako zde v podobě doporučené rychlosti a příčného prahu. Pokud budete vědět, že značky se umisťují při pravém okraji, nemůže pro vás být ani tato situace nepřehledná, ale zaměříte se jen na pravou stranu, kde je značka „Hlavní silnice“. Značka „Dej přednost v jízdě“ platí pro ulici vlevo. Dopravní značky se ale umísťují i nad silnicí a platí pro celou vozovku v daném směru. Ale pokud se jedná o značky zákazové a příkazové, ty platí jen pro pruh, nad kterými jsou umístěny, jak můžete vidět na snímku. Z našeho pruhu musíme jet rovně nebo doprava, navíc vpravo mají zákaz nákladní automobily. Středním pruhem lze projíždět jen rovně a navíc v něm platí omezení šířky vozidla do dvou metrů. Z levého pruhu musíte odbočit jen vlevo a navíc ho nesmí použít nákladní automobily nad 3500 kg. Dopravní značky se mohou i dočasně zrušit a v takovém případě dojde k přeškrtnutí značky, která má být zneplatněna oranžovo-černým pruhem. Dopravní značky upravující přednost se při zneplatnění musí vždy zakrýt, a to podobně jako můžete vidět na tomto snímku. Takováto úprava dopravního značení, jak můžete vidět zde, je velmi nebezpečná. Už jen proto, že řidič, který zná pravidla a dívá se po značkách, bude v tomto úseku zmatený. U zónových dopravních značek, jako je „Obytná zóna“, začíná platnost značkou „Začátek obytné zóny“ a končí až v místě, kde je značka konec této zóny.