Video pro vytvoření titulků

Na této stránce je dostupné osmé z přibližně deseti výukových videí, pro které je potřeba vytvořit české titulky pro potřebu neslyšících žadatelů o řidičské oprávnění.


Stáhnout video

Přepis textu

V této přednášce se dozvíte vše potřebné o tramvajích.

Nejprve se podíváme na základní pojmy. 

V prvé řadě je pro nás důležité vědět, co je tramvajový pás. Je to místo určené především pro provoz tramvají. Slovo především je velice důležité, protože tramvajový pás můžete v určitých případech využít i vy. 

Tramvajový pás v úrovni vozovky využíváme v provozu velmi často, zejména tam, kde mezi okrajem vozovky a tramvajovým pásem není dostatek místa. V opačném případě je důležité co nejdřív z kolejí sjet, abychom neomezovali v jízdě tramvaje.

Pamatujte si, že vjet na tramvajový pás můžete jen tehdy, pokud tím tramvaj neomezíte, jinak se dopouštíte přestupku, stejně jako řidič bílého auta na videu. Musíte si uvědomit, že řidič tramvaje musí reagovat podstatně dříve vzhledem k jeho dlouhé brzdné vzdálenosti. Pokud řidič tramvaje musí reagovat náhle, může dojít k upadnutí cestujícího ve voze a i když ke střetu nedošlo, vznikla dopravní nehoda, kde viníkem nehody budete vy.

Můžete se setkat se značkou „Dej přednost v jízdě tramvaji“. Tato dopravní značka se používá zpravidla mimo křižovatku a tam, kde tramvaj vyjíždí z místa ležícího mimo pozemní komunikaci, a nebýt této dopravní značky, musel by dát řidič tramvaje přednost všem.

Dát přednost znamená, že řidič, kterému dáváte přednost, nesmí náhle změnit směr, anebo rychlost jízdy. Jinými slovy – nesmíte ho ohrozit. Pokud by tedy musel například prudce brzdit, aby se vyhnul srážce, přednost jste mu nedali, jak můžete vidět na následující ukázce.

Dopravní značka „Dej přednost v jízdě tramvaji“ se používá například i v místě stavby, kde je nutné oproti běžnému stavu vjet na tramvajový pás. Je bezpodmínečně nutné se vždy podívat do zpětného zrcátka v dostatečné vzdálenosti před vjetím na koleje. 

Je mnoho úseků, kde se sbíhá jízdní pruh a tramvajový pás. Nutno podotknout, že se řidič auta musí správně rozhodnout, jestli se do prostoru vejde. Pokud uzná, že nikoli, musí zastavit a umožnit projetí tramvaji. 

Velkým nešvarem ze strany řidičů aut je také nedodržení základního pravidla držet se při pravém okraji vozovky, jak můžete vidět na této situaci. Řidič bílého auta stojí nesmyslně v prostoru pro tramvaj, která nemůže projet. Záhy se rozsvítí tramvaji na signalizaci „Volno“ a mohla by pokračovat dál. Řidič se rozhodl uhnout, ale nemá kam, protože nedodržel další základní nepsané pravidlo –  nechat si za vozidlem dostatek místa. 

Zejména v zatáčce počítejte s tím, že tramvaji nadbíhá přední i zadní část, a ne málo. Pokud špatně odhadnete situaci, jako řidič jedoucí podél tramvaje, tak se dostanete do složité situace. 

Nyní se podíváme na zastávky, které řidič musí rozlišovat, protože k různým zastávkám se chováme různými způsoby. Musíte si uvědomit, že v blízkosti zastávek je nutné dbát zvýšené opatrnosti vždy.

Zastávku bez nástupního ostrůvku uvidíte tam, kde tramvaje jezdí na středu komunikace. Nezajíždí tedy k chodníku a cestující vstupují do jízdního pruhu. V takovém případě, pokud tramvaj zastaví v zastávce bez nástupního ostrůvku, musíte vždy zastavit za ní. Rozjet se můžete až tehdy, pokud neohrozíte cestující. 

Zastávka vídeňského typu je také zastávka bez nástupního ostrůvku a vyznačuje se tím, že v prostoru zastávky je jízdní pruh zvýšen do úrovně chodníku, proto takto zvýšené místo neobjíždíme, ale přejíždíme. Cestující by měli vstupovat do vozovky až po zastavení tramvaje v zastávce, ale na to rozhodně nespoléhejte. 

Zastávka s nástupním ostrůvkem je rozhodně bezpečnější varianta pro cestující i pro řidiče. Ostrůvek je přimknutý ke kolejím a přes jízdní pruhy jsou vyznačeny přechody pro chodce, které by cestující měli využívat. Je nutné si uvědomit, že mnohdy jsou ostrůvky úzké a v případě většího množství cestujících může být problém se na ostrůvek vměstnat. 

Na některých místech se proto osazují zastávkové semafory, které bývají často dvoubarevné a aktivují se při vjezdu tramvaje do prostoru zastávky. Tato světla mají přispět k bezpečnosti cestujících, kteří mají rázem k dispozici celý prostor zastávky i komunikace. Po odjezdu tramvaje ze zastávky se světelná signalizace přepne do módu blikajícího žlutého světla a řidič tak může pokračovat v jízdě.

Když budete projíždět kolem zastávky a stanicující tramvaje nebo autobusu, tak myslete na to, že chodci přebíhají dost často za tramvají. Mnohdy se ani nepodívají a doufají, že řidiči zastaví. Myslete na to, že chodec bude vidět až na poslední chvíli. V této situaci nečekejte, že to chodec stihne – stačí se podívat, co má chodkyně na nohou.

Mýtus, který se mezi řidiči šíří je, že tramvaje mají vždy přednost. Není to pravda. Řidiči tramvaje se řídí kromě drážního zákona všemi pravidly silničního provozu, jako my všichni ostatní.

Tramvaj má přednost vždy, když mění směr a křižuje dráhu vozidlu po její levé nebo pravé straně. Na tomto obrázku má tedy tramvaj přednost před červeným vozidlem, které chce pokračovat rovně. V tomto případě je to stejné. Zelené vozidlo musí dát přednost tramvaji, která křižuje jeho směr. Tramvaj v takovém případě musí dávat vždy znamení o změně směru jízdy. 

Na následující ukázce vidíte, že když se blíží řidič k tramvaji, tak ta se začíná rozjíždět a dává směrovku vpravo. V takovou chvíli je nutné začít brzdit a zastavit tak, aby tramvaj mohla projet. Nezapomeňte se přesvědčit, než se rozjedete, že za ní není nějaká další. 

Dopravní značky, které přímo souvisí s provozem tramvají, jsou tyto dvě a já vám vysvětlím jejich význam. První dopravní značka umožňuje objíždět tramvaj vlevo, která stojí v zastávce. Pamatujte si, že bez této dopravní značky jí objet vlevo nesmíte, a to nikdy! Objíždění tramvaje vlevo se zpravidla umožňuje v místech, kde se očekává delší čekací doba tramvaje v zastávce.

Další značka umožňuje jízdu podél tramvaje vlevo, tuto dopravní značku uvidíte tam, kde tramvaje jezdí při pravé straně a ne na středových pásech.

Znát signály pro tramvaje vám umožní mít maximální přehled o možném pohybu tramvají, abyste zbytečně nepanikařili a nezdržovali provoz, když to není nutné. 

Jednotlivým světlům se říká čočky. Pokud tedy svítí dvě krajní čočky, je to jako pro nás červená.

Pokud se rozsvítí dvě čočky nad sebou, znamená to, že tramvaj může jet pouze rovně.

Při rozsvícení pravé a spodní čočky může tramvaj odbočit vpravo. Levá a spodní je možnost odbočit vlevo. Přičemž jednotlivé signály se mohou kombinovat. Jízda rovně a doprava, nebo rovně a doleva.

Na tomto praktickém příkladu vám ukážu, proč je dobré sledovat i tramvajový výložník. Řidič z výhledu se blíží ke křižovatce, kde bude odbočovat vlevo a zároveň přijíždí ke křižovatce tramvaj. Tramvaj nebliká a brzdí. Řidič ví, že by měl dát přednost tramvajím v obou směrech, když odbočuje vlevo, a proto má tendenci zpomalovat a zastavit. Řidič se ale podívá se na čočky tramvaje a zjistí, že tramvaj má na „Stůj“ a proto by do křižovatky neměla vjíždět. Opatrnost je ale na místě, nicméně celý průjezd křižovatkou vám to může ulehčit.

Vyvarujte se i dalších chyb, které řidiči dělají – nenajíždějte na koleje, pokud víte, že z nich nemáte kam odjet. Vy se nikam dřív nedostanete, ale blokujete provoz jinde. Pospíchat se nevyplácí, navíc snadno dokážete něco přehlédnout a ve chvíli, kdy uvidíte tramvaj, dostáváte se do stresu a děláte ještě větší chyby.

Při odbočování se nejprve podívejte do zrcátka a pokud tam vidíte tramvaj, nenajíždějte tam. Tramvaj má brzdnou vzdálenost až 80 metrů. Nesnažte se stihnout projet před tramvají a rozhodně nespoléhejte na to, že tramvaj stihne zastavit. Při prudkém brzdění tramvaje navíc může dojít ke zranění nebo úmrtí osoby v tramvaji. Pro starší osobu, která se uhodí do hlavy, může mít zranění fatální následky.

Řidič tramvaje může jenom brzdit a zvonit. Mějte to tedy na paměti při pohledu na následující fotografie.

© 2025 www.moje-autoskola.cz - tisk 26.4.2025 (02:11) -