Video pro vytvoření titulků - TITULKY K TOMUTO VIDEU UŽ JSOU HOTOVÉ, díky, may.ling

Na této stránce jsou dostupné dvě varianty jednoho z přibližně deseti výukových videí, pro které je potřeba vytvořit české titulky pro potřebu neslyšících žadatelů o řidičské oprávnění.




Stáhnout video (manuální převodovka) Stáhnout video (automatická převodovka)

Přepis textu

Pasáže určené pouze pro verzi s manuální převodovkou jsou zvýrazněny modře, části určené pouze pro verzi s automatickou převodovkou jsou zvýrazněny zeleně a zbytek textu je společný pro obě videa.
Každý řidič se musí seznámit s vozidlem, se kterým pojede, a tomu je věnováno toto video, kde vám popíšu jednotlivé ovladače a přepínače. Poloha nebo ovládání jednotlivých spínačů se může v závislosti na typu vozidla lišit. Přesné informace o vozidle získáte v manuálu vozidla nebo od majitele auta.

V první řadě vám popíšu celkový prostor řidiče, abyste viděli umístění přepínačů ve vozidle, a následně rozeberu jednotlivé funkce. V celkovém pohledu z místa řidiče vidíte na levé straně pod volantem ovladač směrových světel, dálkových světel a světelné houkačky. Na pravé straně pod volantem se nachází přepínač stěračů a ostřikovačů, jak na předním, tak na zadním skle, pokud je jím vozidlo vybaveno.

Vlevo od volantu je u mnohých vozidel přepínač obrysových, potkávacích a mlhových světel. 

Volič převodových stupňů se zpravidla nachází na středové konzoli mezi řidičem a spolujezdcem, ale můžete se setkat i s ovladačem, který se nachází pod volantem. V tomto případě se jedná o páku, ale v některých vozidlech můžete vidět i otočný nebo tlačítkový přepínač.

Volič převodových stupňů se zpravidla nachází na středové konzoli mezi řidičem a spolujezdcem. Počet převodových stupňů se může měnit, ale zpravidla jich je pět až šest pro jízdu vpřed a jedna pro jízdu vzad.

Dívejte se pozorně na polohu ruky na řadící páce. Ta je důležitá proto, abyste vždy zařadili správný převodový stupeň. Pokud chcete řadit první převodový stupeň určený pro rozjezd vozidla, dáte ruku z pravé strany řadící páky, přitáhnete vlevo a přesunete páku dopředu.

V případě zařazení druhého převodového stupně dáte ruku na řadící páku stejným způsobem, páku přitahujete dlaní citlivě vlevo a táhnete páku směrem dozadu.

Třetí převodový stupeň řadíte jen dolní částí dlaně, přičemž do páky zezadu lehce strčíte, páka se sama dostane do střední polohy díky pružinám a vy páku poté přesunete do třetího stupně lehkým zatlačením.

Čtvrtý převodový stupeň řadíte jen prsty, zvednutou dlaní a taháte páku směrem dozadu bez jakéhokoliv vychýlení do strany.

U pátého převodového stupně je nutné páku držet lehce z levé strany, aby vás to nutilo odtlačovat páku od sebe, a dopředným pohybem směrem vpravo zařadíte pátý stupeň.

Páka ruční brzdy slouží k zajištění vozidla proti pohybu. Tato páka je mechanická, ale některá vozidla jsou vybavena i elektronickou brzdou. K zajištění brzd je nutné páku přesunout směrem nahoru. K odjištění musíte páku nadlehčit směrem nahoru, stlačit palcem blokovací tlačítko a páku přesunout směrem dolů.

Tlačítko elektronické brzdy funguje podobně jako páka. Pro zajištění brzdy zatáhněte nahoru, pro odjištění stlačte směrem dolů.

Pod palubní deskou se u automatické převodovky nachází dva pedály, přičemž levý pedál je provozní brzda a pravý je pedál plynu, neboli akcelerátor. Oba pedály se ovládají pravou nohou, levá noha u auta s automatickou převodovkou odpočívá.


Pod palubní deskou se nachází tři pedály. Levý je pedál spojky, prostřední pedál provozní brzdy a vpravo se nachází pedál plynu, neboli akcelerátor.


Na přístrojové desce vidíte rychloměr, otáčkoměr, palivoměr, nebo jako v tomto případě palivoměry, a v neposlední řadě také palubní počítač, který mimo jiné informuje například o počtu ujetých kilometrů, venkovní teplotě, spotřebě paliva nebo aktuálním času a o zařazeném převodovém stupni.

Na středovém panelu naleznete ovládací prvky pro zajištění tepelné pohody ve vozidle. Tlačítko pro odmlžení čelního skla oceníte zejména za deště nebo v zimě. Ta samá funkce platí i pro zadní okno tlačítkem, které je označeno tímto symbolem.

Cirkulaci vzduchu vnitřního prostoru lze použít například při jízdě v tunelu, aby nedocházelo k nasávání venkovního vzduchu do vozidla. Dalšími tlačítky můžete nasměrovat vzduch z výdechů na správné místo ve vozidle.

Zapnutí klimatizace se označuje písmeny „AC“ a požadovanou teplotu nastavíte otočným voličem nebo voliči. Vyhřívané sedačky dnes nejsou ničím zvláštním a tuto funkci oceníte zejména v zimě a při delších cestách.

Volič převodových stupňů u automatické převodovky se může v různých vozidlech měnit, ale základ bývá všude stejný. Poloha „P“ označuje zapnutou parkovací pojistku, která mechanicky blokuje hnací kola. Páku můžete dát do této polohy jen za předpokladu, že vozidlo úplně stojí. Pro zařazení nebo vyřazení z polohy „P“ je nutné mít sešlápnutý brzdový pedál a stlačené blokovací tlačítko na voliči.

Poloha „R“ je stupeň pro zpětný chod, tedy v případě, že byste chtěli couvat. I tento stupeň můžete zařadit jen u stojícího vozidla a po stlačení blokovacího tlačítka na řadící páce.

Poloha neutrálu nepřenáší na kola žádnou hnací sílu. V poloze „N“ se tedy nerozjedete a motor nebude při jízdě z kopce brzdit, proto z kopce nikdy nevyřazujte.

„D“ označuje stupeň pro jízdu vpřed a převodovka bude řadit všechny dopředné rychlosti jak směrem nahoru, tak směrem dolu podle toho, jak řidič ovládá pedály.

Poloha „S“ označuje sportovní režim, který není příliš ekonomický a využívá spíše vyšších otáček motoru.

Jednotlivé převodové stupně může řidič řadit i sám, tzv. tiptronicem. Páku lze v poloze „D“ přesunout vpravo a následně zatlačením páky dopředu nebo dozadu řadit nižší nebo vyšší převodové stupně.

Joystick pro nastavení elektrických zrcátek se může nacházet na různých místech, ale zpravidla je na dveřích u řidiče. Lze nastavit samostatně levé nebo pravé zrcátko. Ovladač nabízí i funkci vyhřívání zrcátek, kterou oceníte zejména za deště.

Na levé straně v prostoru nohou u řidiče se nachází páka pro odemknutí motorového prostoru.

Palubních kontrolek může být ve vozidle velké množství. Je to závislé na výbavě vozidla. Dnešní auta jsou prošpikována moderními technologiemi a jejich případné závady jsou signalizovány na přístrojové desce.

Tato varovná kontrolka označuje závadu brzdového systému, zpravidla nízkou hladinu brzdové kapaliny v systému, bez které nebudou fungovat brzdy. U některých vozidel může být tato kontrolka sdružená a může označovat i zajištěnou parkovací brzdu, ale obecně je parkovací brzda označena písmenem „P“.

Pokud tato oranžová kontrolka svítí, značí vadný stabilizační systém. Pokud rychle bliká, informuje řidiče o tom, že je regulace prokluzu kol aktivní. Může to nastat v případě, že při rozjezdu přidáte víc plynu a třeba na mokré vozovce, náledí nebo na sněhu dojde k prokluzu kol. Systém zaregistruje tuto nestandardní situaci a sníží počet otáček, popřípadě automaticky přibrzdí kolo v prokluzu.

Systém ABS je součástí předchozího systému. ABS zajišťuje, aby nedošlo k zablokování kol při razantním sešlápnutí brzdového pedálu, kdy se auto stává neřiditelným i přesto, že točíte volantem. Při aktivním systému ABS je možné se překážce vyhnout i při nouzovém brždění. Pokud kontrolka ABS svítí, tak systém nefunguje, ale brzdy jsou stále funkční.

Kontrolka airbagu naznačuje, že v případě nehody nebo srážky nedojde k aktivaci airbagů nebo k aktivaci napínače bezpečnostních pásů.

Nízký tlak v pneumatikách se značí touto kontrolkou, ale ne u všech vozidel. U starších aut je nutné se spolehnout jen na pravidelnou kontrolu. Při rozsvícení této kontrolky je nutné zastavit a zkontrolovat, popřípadě doplnit, tlak v pneumatikách.

Tato zelená kontrolka se nachází u vozidel s automatickou převodovkou nebo elektronickou parkovací brzdou. V obou případech je nutné pro zařazení nebo odjištění parkovací brzdy sešlápnout brzdu provozní, přičemž kontrolka zhasne a řidič může zařadit nebo odjistit parkovací brzdu.

V případě, že vozidlo není vybaveno teploměrem, tak při studeném motoru svítí modrá kontrolka, která značí příliš nízkou hladinu chladicí kapaliny. Při dosažení provozní teploty kontrolka zhasne. Dokud svítí, nezatěžujte zbytečně motor, například vysokými otáčkami.

Kontrolka vadného katalyzátoru může mít několik příčin, například načerpání nekvalitních pohonných hmot. Motor nepřetěžujte a nechte vozidlo zkontrolovat servisem.

Kontrolka tempomatu informuje o tom, že je tempomat aktivní. Po zapnutí vozidlo udržuje nastavenou rychlost. Tempomat se vypíná ovladačem, spojkovým pedálem, pedálem brzdy nebo při aktivaci airbagu.

Tato kontrolka se rozsvítí v případě, že nefunguje elektromechanické řízení, které je ve vozidle důležité pro to, aby šlo volantem otáčet lehce. Při výpadku tohoto systému dojde ke ztuhnutí řízení nebo zablokování sloupku řízení.

Některá vozidla mají kontrolku nízké hladiny kapaliny v ostřikovačích. Po rozsvícení této kontrolky je nutné kapalinu doplnit.

Vadné řízení motoru může mít za následek poškození motoru, proto nechte vozidlo zkontrolovat v servisu. U vozidla může automaticky dojít ke snížení výkonu motoru.

Tato kontrolka signalizuje vysokou teplotu chladicí kapaliny, která může mít příčinu v nízké hladině chladicí kapaliny v systému. Po rozsvícení této kontrolky nepokračujte v jízdě a zkontrolujte množství chladicí kapaliny.

Kontrolka dobíjení značí zpravidla vadný alternátor. Kontrolka musí zhasnout po nastartování motoru.

Po otočení klíčku ve spínací skříňce dojde k rozsvícení všech kontrolek na přístrojové desce, abyste zjistili, že fungují. Některé po chvilce zhasnou, některé až po nastartování.

Obecně platí, že s červenou kontrolkou nesmíte pokračovat v jízdě. Oranžová upozorňuje na problém, který je nutné při nejbližší příležitosti řešit.

Obrysová, potkávací a mlhová světla se zapínají u tohoto typu vozidla na levé straně od volantu na otočném přepínači. V poloze „0“ nejsou zapnutá žádná světla, nebo pokud je vozidlo vybaveno světly pro denní svícení, tak se v této poloze automaticky zapnou po otočení klíčku a nastartování.

Mód automatického režimu způsobuje automatické přepínání světel mezi světly pro denní svícení a potkávacími světly, a to v závislosti na světelných podmínkách. Pokud automat nefunguje nebo není řidič spokojen s touto funkcí, tak může přepnout světla manuálně. 

V této poloze zhasnou světla pro denní svícení a sepnou se obrysová světla, která můžete samostatně použít jen, když vozidlo stojí. Za jízdy se musí obrysová světla používat společně s potkávacími, které zapnete na tom samém přepínači otočením o další polohu vpravo.

Na tom samém přepínači se u tohoto typu vozidel zapínají i mlhová světla, a to vytažením přepínače směrem k řidiči. Přepínač může mít dvě polohy, přičemž v první poloze se zpravidla zapínají přední světla do mlhy a ve druhé poloze zadní světla do mlhy. Přední světla do mlhy nejsou povinná, a proto se můžete setkat i s vozidlem, které má jen zadní mlhovky, a tudíž na přepínači jen jednu polohu na vytažení.

Pravým páčkovým přepínačem ovládáte směrem nahoru a dolů přední stěrače. Přitažením páčky spustíte přední ostřikovače, což oceníte zejména na podzim a v zimě. Tímto způsobem lze omýt i přední světlomety. 

Odtlačením páčky od volantu docílíte zapnutí zadního stěrače a ostřikovače, pokud je jim ovšem vozidlo vybaveno.

Levým páčkovým přepínačem ovládá řidič směrová a dálková světla. Přepnutím páčky směrem nahoru zapnete směrová světla vpravo. Přepnutím páčky směrem dolů, zapnete směrová světla vlevo. Dálková světla se zapínají odtlačením páčky od volantu ve směru jízdy a na přístrojové desce se rozsvítí modrá kontrolka. Přitažením levého páčkového přepínače k volantu aktivujete takzvanou světelnou houkačku. Ta se používá zejména k odvrácení hrozícího nebezpečí.

Zpravidla vpravo na středovém panelu naleznete tlačítko ve tvaru trojúhelníku. Tímto tlačítkem se spíná výstražné zařízení. Jsou to směrová světla blikající na obou stranách vpředu i vzadu. 

© 2025 www.moje-autoskola.cz - tisk 26.4.2025 (04:47) -