Video pro vytvoření titulků - TITULKY K TOMUTO VIDEU UŽ JSOU HOTOVÉ, díky, Nih
Na této stránce je dostupné třetí z přibližně deseti výukových videí, pro které je potřeba vytvořit české titulky pro potřebu neslyšících žadatelů o řidičské oprávnění.
Přepis textu
Tato přednáška je určená železničním přejezdům a tunelům. Začneme železničními přejezdy. Železniční přejezd je místo, kde se úrovňově kříží pozemní komunikace se železnicí, popřípadě s jinou dráhou ležící na samostatném tělese, a označené příslušnou dopravní značkou. Ona příslušná dopravní značka je výstražný kříž pro přejezd jednokolejný nebo pro přejezd vícekolejný. Železniční přejezdy rozdělujeme na zabezpečené a nezabezpečené. Přejezd se zabezpečuje světelným zabezpečujícím zařízením, tedy blikajícími světly, popřípadě závorami. Nezabezpečené železniční přejezdy nemají světelnou signalizaci ani závory. Mohou být doplněny značkou „Stůj, dej přednost v jízdě“ a na příkaz této dopravní značky musí řidič zastavit vozidlo tam, odkud má náležitý rozhled na trať. Připomeňme si rychlostní limity. Rychlost jízdy je stanovena podle toho, jestli bliká nebo nebliká bílé světlo zabezpečovacího zařízení. V tomto případě nebliká, proto už 50m před přejezdem musíte jet maximálně 30 km/h. Pokud bílé světlo bliká, tak může jet řidič maximálně 50 km/h. I v tomto případě platí, že tuto rychlost musíte mít už 50m před přejezdem. Bývá zvykem, že řidič je upozorňován na železniční přejezd už 240m před přejezdem, a to těmito návěstními deskami. Navíc je nad návěstní deskou upozorňující na přejezd ve vzdálenosti 240m výstražná dopravní značka, která upozorňuje na to, zda je přejezd nechráněný či chráněný, nebo chcete-li se závorami nebo bez závor. Před vjezdem na železniční přejezd se řidič musí vždy přesvědčit, zda ho může bezpečně přejet a v tuto chvíli nezáleží na tom, zda se jedná o přejezd se závorami či bez závor, zda bliká bílé světlo nebo nebliká. Strojvedoucí neuhne a zpravidla nestihne ani zastavit. Dopravních nehod na železničních přejezdech je stále dost, a to zejména z toho důvodu, že řidiči nerespektují červená světla, závory, případně houkání vlaku. Vlak má na přejezdu vždy přednost bez ohledu na to, zda červená světla blikají či nikoliv. Řidiči dělají mnoho chyb, které mají v těchto případech skoro vždy fatální následky. Jeden z mýtů, který se mezi řidiči šíří, je, že pokud neblikají červená světla zabezpečovacího zařízení, nebo nejsou dole závory, vlak se nemůže objevit. To je ovšem velký omyl. Pamatujte si, že červená blikající světla jsou nadřazena závorám, přijíždějící vlak všemu. Může se stát, že železniční přejezd bude porouchaný a k takto otevřenému přejezdu přijíždí vlak desetikilometrovou rychlostí a houká, jak můžete vidět a slyšet na videu. Proto je nutné se před vjetím na železniční přejezd vždy přesvědčit, že je trať volná. Už před vjetím na železniční přejezd byste měli vědět, zda je to přejezd jednokolejný či vícekolejný. Způsob přejíždění se zde totiž liší. Jednokolejný přejezd není na šířku velký, ale vícekolejný přejezd může mít na šířku klidně i 20 metrů. Vždy si za vozidlem, které jede před vámi, nechte dostatečný odstup – to v případě, že by řidič před vámi musel za přejezdem zastavit, pokud by tam byla například křižovatka. V takovém případě byste totiž zůstali stát na přejezdu. Zde by mělo platit to samé, co v křižovatce - pokud za ní nemůžete pokračovat v jízdě, nesmíte do ní ani vjíždět. Nevíte totiž, jak dlouho budete stát na přejezdu, nic neuspěcháte, dostáváte se do stresu a přenášíte to na okolní řidiče. Horší je ale to, že nevíte, jestli se na přejezdu rozjedete. Motor může zhasnout, nezvládnete rozjezd, nepůjde vám zařadit rychlost apod. A co dělat, když zůstanete stát na přejezdu například kvůli technické závadě vozidla? Důležité je vědět, že nemáte čas na dlouhé rozmýšlení. Musíte rozlišit, zda blikají červená světla či nikoliv. Pokud motor auta zhasl, tak zkuste znovu nastartovat a vyvarujte se školáckým chybám jako například, že se budete snažit startovat bez vyšlápnuté spojky. Stres je totiž vaším velkým nepřítelem. Pokud auto nestartuje a jste si jistí, že auto odtlačíte, udělejte to! V opačném případě je nutné informovat dráhy o tom, že je na kolejích překážka. Celý tento proces by neměl zabrat víc, než několik málo vteřin. Od zapnutí výstražných světel na zabezpečovacím zařízení, přes sklopení závor, až po přijetí vlaku může uběhnout jen pouhá minuta. Na tísňové lince 112 oznámíte, že stojíte na železničním přejezdu, a oni už budou informovat dispečera Českých drah. Pro jistotu si připomeňme jednotlivá čísla IZS: policie má 158, hasiči 150, záchranka 155. Každý železniční přejezd je označen jedinečným číslem. To najdete na zadní straně zabezpečovacího zařízení – a kde takové zařízení není, tak na zadní straně výstražného kříže. To musíte nahlásit dispečerovi na lince 112. Mějte na paměti, že pokud zůstanete stát na kolejích, musíte udělat vše proto, abyste zabránili případnému střetu s vlakem. Nyní si povíme o základních pravidlech v tunelu. Řidič musí mít v tunelu rozsvícena obrysová a potkávací světla, a to i v případě, že tím není vyzván dopravní značkou. V případě, že dojde k poruše vozidla v tunelu a už byste z něj nemohli vyjet, odstavte vozidlo ideálně v místě nouzového stání, vypněte motor, nezávislé topení a pokud to závada na vozidle nevylučuje, zapněte výstražné zařízení. Nezapomeňte si obléci výstražnou vestu, a to ještě před tím, než vylezete z auta. Je nutné informovat polici, že stojíte v tunelu. V místě nouzového stání je SOS skříň, kde je dorozumívací zařízení s přímým spojením na policii a další složky integrovaného záchranného systému. Při vstupu do SOS skříně se aktivuje výstražné světlo v tunelu. V tunelu je zakázáno kouřit a zacházet s otevřeným ohněm. Cestující by neměli sedět v autě, ale měli by se soustředit do míst označených jako východ. Nesmím opomenout ani světelnou signalizaci, která je spojena s tunelem. Nad každým jízdním pruhem můžete vidět zelenou šipku, která upozorňuje na volný pruh. Může se stát, že když se budete blížit k takové signalizaci, tak se nad jedním nebo druhým pruhem rozsvítí červený křížek. V takovém případě nesmíte v tom pruhu pokračovat dál a je nutné přejet do volného pruhu. Pokud se rozsvítí červené křížky nad všemi jízdními pruhy, tak musíte zastavit před touto signalizací. Na informačním zařízení se může objevit informace o jaký problém jde. Myslete na to, že je nutné před zastavením mezi sebou vytvořit dost široký jízdní pruh pro případný průjezd složek IZS.