Video pro vytvoření titulků - TITULKY K TOMUTO VIDEU UŽ JSOU HOTOVÉ, díky, zandera
Na této stránce je dostupné druhé z přibližně deseti výukových videí, pro které je potřeba vytvořit české titulky pro potřebu neslyšících žadatelů o řidičské oprávnění.
Přepis textu
I k tomuto videu je k dispozici přepis textu:
Tato přednáška je souhrnem základních pravidel, která když se naučíte a pochopíte, nebudete nikdy váhat v křižovatkách. Nejprve se podíváme na dopravní značky upravující přednost. V těch byste neměli nikdy chybovat. Měli byste vždy vědět, co přesně která dopravní značka znamená. Dopravní značku „Hlavní pozemní komunikace“ asi nemusím příliš rozebírat, ale pro jistotu pro ty, kteří by nevěděli: tato dopravní značka označuje hlavní pozemní komunikaci, tedy místo, kde máte před vozidly, která přijíždí po vedlejší silnici, přednost v jízdě. Pokud tato dopravní značka pod sebou nemá žádnou dodatkovou tabulku, hlavní silnice vede rovně, v opačném případě je doplněna dodatkovou tabulkou, kde je vyznačen skutečný tvar křižovatky a zároveň rozlišena hlavní a vedlejší pozemní komunikace. Před další křižovatkou může následovat dopravní značka „Konec hlavní pozemní komunikace“, což by mělo řidiči naznačit, že přijíždí ke křižovatce, kde bude muset dát přednost v jízdě. To, jestli se bude jednat o přednost zprava nebo přednost vozidlům přijíždějícím po hlavní pozemní komunikaci, zjistíte podle dopravního značení. Značka „Stůj dej přednost v jízdě“ označuje vedlejší pozemní komunikaci a přikazuje nám hned dvě věci: dát přednost vozidlům, která přijíždějí po hlavní silnici, a zastavit vozidlo v místě, odkud máte náležitý rozhled na všechny strany. Mnoho z vás má problém pochopit, co je „zastavit vozidlo“. Laicky řečeno je to situace, kdy se kola neotáčejí. Pomalá jízda, jak můžete vidět na videu, je stále jízda a nepovažuje se to za zastavení vozidla. Na videu můžete vidět, že řidič sice zastavil, ale ne v místě, odkud má náležitý rozhled do křižovatky. Proto si velmi pomalou rychlostí popojede dále do křížovky, kde musí opět uvést vozidlo do klidu. Po následném zastavení se může rozjet a projet křižovatkou. Další dopravní značka je „Dej přednost v jízdě“. Stejně jako u značky „Stůj, dej přednost v jízdě“, musíme dát přednost, ale nemáme povinnost zastavit vozidlo. Jinými slovy: můžete pokračovat přes křižovatku bez zastavení, pokud vozidlo, které mu dáváte přednost, neohrozíte. Tato dopravní značka může být doplněna dodatkovou tabulkou, zpravidla mimo křižovatku, kde má řidič povinnost dát přednost v jízdě tramvaji. Tato značka vypadá jako značka zákazová, ale je to značka upravující přednost. Dává nám příkaz dát přednost v jízdě protijedoucím vozidlům, pokud se vozidla nemohou bezpečně vyhnout. Zpravidla je to ve směrových obloucích, podjezdech nebo jinak zúžených místech, jak můžete vidět na obrázku. V opačném směru bude umístěna značka „Přednost před protijedoucími vozidly“, která řidiče informuje, že protijedoucí řidič smí do úseku vjet jen tehdy, pokud se vozidla mohou bezpečně vyhnout. Značka „P1“ upozorňuje řidiče na křižovatku s vedlejší pozemní komunikací. Tato dopravní značka se osazuje před křižovatkami mimo obec a může být pod ní vidět i dodatková tabulka, která vyznačuje skutečný tvar křižovatky. Toto byly dopravní značky upravující přednost. S nimi se budete setkávat téměř pokaždé, když vyjedete do provozu. Nyní použijeme předchozí znalosti a přejdeme k průjezdu křižovatkami, ale nejprve se podíváme na definici, co to křižovatka je. Křižovatka je místo, kde se pozemní komunikace protínají nebo spojují, jak vidíte na obrázku. Křižovatky mohou mít různý tvar, ale některá místa, kde se pozemní komunikace protínají, nemusí být křižovatky. Jsou to výjezdy z lesních nebo polních cest anebo účelových komunikací. Lesní nebo polní cestu jistě představovat nemusím, ale co je to účelová komunikace? Definice je dost obsáhlá, ale jednoduše řečeno je to komunikace, kterou mohou užít jak chodci, tak vozidla, která spojuje například nemovitosti s pozemní komunikací. Výjezd z místa ležícího mimo pozemní komunikaci poznáte například podle nepřerušované čáry podél pravé strany nebo červených směrových sloupků. Každá křižovatka musí mít označenu hlavní a vedlejší pozemní komunikaci. Pokud hlavní a vedlejší komunikace označena není, platí, takzvaná přednost zprava. To znamená, že vozidla přijíždějící po naší pravé straně, mají přednost. Červené vozidlo přijíždí ke křižovatce po vedlejší pozemní komunikaci, a proto musí dát přednost žlutému vozidlo, které přijíždí po hlavní. To znamená, že takové vozidlo nesmí donutit k náhlé změně směru anebo rychlosti jízdy. Pokud dopravní značky odstraníme, tak se v tomto konkrétním případě nic zásadního nezmění - oba řidiči totiž musí dát přednost vozidlům přijíždějícím po jejich pravé straně. Vzhledem k tomu, že červené vozidlo má po pravé straně žluté vozidlo, musí mu dát přednost. Taková křižovatka může být označena značkou „Křižovatka“, která má podobu vodorovné nebo svislé dopravní značky. Umísťuje se tam, kde byste křižovatku nehledali, nebo ji mohli snadno přehlédnout kvůli rozhlednovým podmínkám. Nyní si povíme něco o odbočování. Žáci v tom hledají příliš velkou vědu, ale věřte, že to není atomová fyzika. Odbočit můžete totiž jen do dvou směrů: vpravo nebo vlevo. Odbočujete vždy ve čtyřech krocích. Podíváte se do zrcátka, zapnete směrové světlo, nejedete si na správnou stranu silnice a nakonec vám zbývá rozhodnout se, komu dát přednost. Vždy při odbočování vlevo, tedy až na jednu výjimku, ale o ní si povíme později, dáváte přednost vozidlům ve vyhrazeném pruhu, tramvajím v obou směrech, protijedoucím vozidlům a nakonec chodcům. Na videu můžete vidět typický případ. Řidič musí vědět komu dát přednost, to je první předpoklad, a při najíždění do křižovatky plánuje. Přednost dává v následujícím pořadí: tramvaje v obou směrech, protijedoucí vozidla a nakonec chodci. První se podívá do levého zpětného zrcátka, kde zjistí, jestli za ním nejede tramvaj. Podívá se, jestli nejede tramvají v protisměru a plynule pokračuje křižovatkou, přičemž sleduje protijedoucí vozidla. Najede si tak, aby nepřekážel na kolejích, ale ani autům v protisměru. Je připraven, až se k němu bude blížit poslední auto, začne se rozjíždět, při tom také sleduje přechod pro chodce. Když vidí poslední auto, které se k němu blíží, uvolňuje spojku, začíná se pohybovat a při tom nezapomíná na chodce. Při odbočování vpravo je to v podstatě jednodušší. Dáváte přednost vozidlům ve vyhrazeném pruhu a chodcům. Nyní přejdeme na řízenou křižovatku světelnou signalizací. Barvičky si vysvětlovat doufám nemusíme, ale je nutné vědět, že světelnou křižovatku rozdělujeme, na kolizní a bezkolizní. Všímejte si, že jsou pouze dva druhy. Toto je signalizace kolizních směrů, a pokud budeme na signál volno odbočovat vlevo nebo vpravo, tak platí předchozí pravidlo. Při odbočování vlevo dáváte přednost čtyřem účastníkům a při odbočování vpravo dvěma účastníkům. Křižovatka, která má bezkolizní směry, je pro nás podstatně jednodušší. Poznáte ji podle toho, že má šipku v trojbarevné soustavě světel, na rozdíl od kolizní křižovatky. U těchto signálů můžete odbočit do směru, kam šipka nebo šipky ukazují, a nedáváte přednost nikomu, protože všichni, kdo by Vám měli křížit cestu, musí mít červenou, a to včetně chodců. Jedinou výjimkou je situace, kdy je vedle zelené šipky výložník se světlem chodce nebo cyklisty. V takovém případě je nutné dát přednost chodců nebo cyklistům při odbočování. Tento výložník je vždy ve spodní části semaforu, proto aniž by signál chodce svítil, už při dojíždění ke křižovatce poznáte, že budete muset dávat přednost chodcům. U světelné signalizace se setkáte s doplňkovou šipkou. Tato šipka se nachází v horní části vedle červeného světla a umožňuje vám odbočit do směru, kam šipka ukazuje. Přitom ale musíte dát přednost vozidlům ve volném směru. Jedná se o vozidla, která přijíždí ve směru šipky, tedy zleva. Je tedy nutné se vždy přesvědčit, že zleva nic nejede. Můžete se setkat i s doplňkovou šipkou rovně, kde je nutné dát přednost vozidlům zprava i zleva.